Related Paintings of unknow artist :. | Arrival of Burke and Wills at Flinders River, | En_kanonbad_ved_Als-Sund_og_Dyppel,_i_baggrunden_Sonderborg_Slot | Detail from the Bradford Table Carpet | Portrait of Madame Victoire | Pohled na | Related Artists:
Anton Hickel (1745 - October 30, 1798) was an 18th-century painter.
Hickel was born in Český Krumlov, Bohemia, and enrolled in the Academy of Fine Arts Vienna in Vienna, Austria in 1758. After graduation, he worked as a painter under his brother, Joseph Hickel, who was also a painter. Beginning in 1779, he served as a traveling portrait painter. He spent considerable time in Munich where he painted Charles Theodore, Elector of Bavaria, among others. He then traveled in southern Germany, Switzerland, then to Mannheim and Mainz. He moved to Switzerland in 1785, and then became the official court painter of Joseph II, Holy Roman Emperor. In 1786, he travelled to France where he painted under the patronage of Marie Antoinette and Marie-Louise, princesse de Lamballe. He died in Hamburg.
fredrik westinFredric Westin, född den 22 september 1782 i Stockholm, död 13 maj 1862 i Stockholm, historie- och porträttmålare.
Westin hade varit elev hos Lorens Pasch d.y. och Louis Masreliez på Konstakademien. Sedan han 1808 blivit kallad till akademiens agr?? och förordnad till konduktör vid kungliga museet blev han 1812 invald i Konstakademiens styrelse. Han blev 1815 vice professor och 1816 professor vid Konstakademien. Där var han också 1828-1840 direktör. 1843 utnämndes han till hovintendent.
Till hans tidigare skede och till hans främsta alster hör "Dagens stunder", fyra dörrstycken i Karl Johans sängkammare på Rosersbergs slott med antikiserande figurer: Aurora som strör blommor över jorden, Apollon med sitt fyrspann, Diana följd av Aftonrodnaden samt Natten med sitt stjärnströdda dok (1812-13). På Säfstaholms slott finns "De fyra årstiderna presiderade av jordens gudinna" (1843), på Rosendals slott "Hebe med örnen" (1832) och "Flora bekransande Linn??s byst" (1843) och vid Stockholms universitet "Musiken, föreställd av en grupp unga flickor". Han målade också kompositioner ur den svenska historien ("Olof Skötkonungs dop", "Lutherska lärans antagande").
Westin målade en stor mängd porträtt då han under Karl XIV Johans tid var konstnären på modet. Som porträttmålare var han dock inte enhälligt uppskattad. En kritiker som Silverstolpe beklagade 1809 att en konstnär som "äger så mycken färdighet till stöd för sitt sökande av idealet" sysselsatte sig med en konst av så lågt värde och hoppades att han "måtte återvända från den platta verkliga världen till den poetiska." Hammarsköld menade 1818 att av de svenska konstnärerna var det Westin som hade de ringaste anlagen för porträttmålning. Scholander kallade hans porträtt för "vaxgubbar". Andra hade lovord att fälla över Westins porträtt. Gerss ansåg att Westins porträtt hade likhet och behag i uttrycket, enkelhet i ställning och klädsel, urval av natur i formerna och säkerhet och sanning i utförandet. Wennberg kallade honom "den förste svenske tecknarens Lorenz Paschs så värdige fosterson".
Under Karl XIV Johans tid målade han rad porträtt på kungafamiljen. 1824 målade han en populär allegori över kronprinsessan Josefinas ankomst till Sverige, där Saga i gul och blå dräkt sitter på marken framför en runsten och blickar upp mot skyn där kronprinsessan i röd och vit dräkt svävar ned på en molntapp omgiven av tre amoriner. 1838 målade han Karl XIV Johan till häst på Ladugårdsgärdet hälsande med den trekantiga hatten.
Efter att Sandbergs altartavla för Sankt Jacobs kyrka hade underkänts vände sig de ansvariga till Westin med uppdraget att måla en altartavla. Målningen, "Kristi förklaring" var klar 1828 och resultatet blev både hyllat och kritiserat. Andra altartavlor av Westin finns i Kungsholms kyrka ("Kristi uppståndelse", 1825), Åbo domkyrka ("Kristi förklaring", 1836), Uddevalla kyrka ("Kristus välsignar barnen") samt Carl Gustafs kyrka ("Kristi begravning", 1832).
Henri Lucien DoucetFrance
1856-1895
was a French figure and portrait painter, born in Paris, where he studied under Lefebvre and Boulanger, and in 1880 won the Prix de Rome. His pictures are usually piquant, sparkling representations of modern life, eminently Parisian in style, but the audacious realism of his earlier work is not maintained in his later, which is somewhat characterless. His portraits in pastel are also notable. His most widely known picture is Apres le bal (After the ball, 1889). Other excellent examples are the portraits of Madame Galli-Marie as Carmen (1884, Marseille Museum); the Princesse Mathilde and My Parents (1890, Lyons Museum); A Spanish Woman (Pontoise Museum); and a Nude Figure (1890). He was awarded a first-class medal for pastel in 1889 and the decoration of the Legion of Honor in 1891.